Czym jest kickboxing?

Czy kiedykolwiek byłeś tak wściekły, że mogłeś coś uderzyć? Może nawet tak, wyciągając swoją agresję na poduszkę lub poduszkę na kanapę. Chociaż ta improwizowana agresja może w tej chwili wydawać się satysfakcjonująca, to istnieje jeszcze lepszy sposób na wykorzystanie fizycznego działania, aby utrzymać poziom stresu na dystans: kickboxing. Kickboxing jest formą sztuk walki wywodzącą się z karate. Pożycza ruchy z wielu rodzajów sztuk walki, w tym karate w pełnym kontakcie, Muay Thai i boks.

Chociaż nazwa oznacza kopanie jako priorytet, ten rodzaj sztuki walki wykorzystuje obie ręce i stopy jako punkty kontaktowe. Kopnięcia i ciosy są używane podczas kickboxingu. W przeciwieństwie do Muay Thai, łokcie i kolana zazwyczaj nie są używane, a punkty styczności są ograniczone do rąk i stóp.

Kickboxing jest popularnym sportem zawodowym, podobnym do MMA czy boksu. W wielu miastach znajdują się studia sztuk walki, które oferują specjalistyczne zajęcia z kickboxingu. Jednak z jego wysoką energią vibe kickboxing jest dość popularny również wśród szerokiej publiczności. Wiele siłowni oferuje bezkontaktowe zajęcia z kickboxingu jako ćwiczenia aerobowe i nie bez powodu. Jest wiele korzyści z używania kickboxingu jako formy ćwiczeń.

Korzyści dla układu sercowo-naczyniowego
Wyobraź sobie siebie na pięciokilometrowym biegu. Jak się czujesz? Zmęczony, zdyszany i spocony, to wszystko są obrazy, które prawdopodobnie przychodzą do głowy. Kiedy biegniemy, zwiększamy zapotrzebowanie na energię naszych mięśni. Nasze mięśnie potrzebują więcej tlenu i cukru, aby wytworzyć więcej energii. Więc oddychamy głębiej, a nasze serca biją szybciej, aby rozprowadzić ten tlen do reszty ciała. Ten rodzaj ćwiczeń nazywany jest sercowo-naczyniowym, ponieważ obciąża serce i płuca. Chociaż w tym momencie może być źle, ćwiczenia sercowo-naczyniowe są bardzo ważne dla utrzymania zdrowia serca.

Na szczęście dla nas, bieganie nie jest jedynym sposobem na zwiększenie częstości akcji serca. Kickboxing wiąże się z dużą ilością szybkich ruchów i może łatwo zwiększyć tętno do podobnego tempa jak bieganie. Kickboxing często wykorzystuje trening interwałowy, w którym uczestnicy ćwiczą w szczycie wydajności przez 30 sekund do kilku minut, a następnie odpoczywają. Ten rodzaj treningu nazywany jest treningiem interwałowym o dużej intensywności i okazał się być szczególnie dobry do spalania kalorii i zwiększania wydolności układu krążenia.

Badania wykazały, że już po pięciu tygodniach treningu kickboxingowego można znacznie poprawić stan zdrowia układu sercowo-naczyniowego. Uczestnicy zwiększyli swoją maksymalną ilość VO2, która jest miarą maksymalnej ilości tlenu, jaką dana osoba może wykorzystać podczas aktywności fizycznej. Większa ilość VO2 max oznacza, że Twój organizm jest bardziej wydajny w pozyskiwaniu tlenu i korzystaniu z niego, dzięki czemu możesz generować więcej energii, a tym samym więcej ruchu. Niektórzy z najbardziej elitarnych sportowców aerobowych, jak kolarze i biegacze, mają niezwykle wysoki poziom VO2 max.

Kolejne badanie przeprowadzone w Chinach wykazało, że konsekwentna rutyna kickboxingu może nie tylko poprawić VO2 max, ale także poprawić siłę Twojego serca. Po roku regularnego treningu kickboxingowego VO2 max uczestników było wyższe, a ich tętno w spoczynku niższe niż ich rówieśników. Teraz, niższe tętno może wydawać się nieproduktywne, ale w rzeczywistości jest to znak, że Twoje serce jest coraz silniejsze. Silniejsze serce musi bić mniej, aby wykonać taką samą ilość pracy, więc sportowcy z silniejszym sercem mają w rzeczywistości niższe tętno w spoczynku.